Bu uçak 20 saatlik uçuşu sadece 4 saate indirmeyi vaat ediyor
Şu anda Avrupa’dan Dünyanın diğer ucuna, Avustralya’ya uçuyorum Normal bir yolcu uçağı ile yaklaşık 20 saat sürüyor.Ancak İsviçre girişimi KaderTNW’nin raporuna göre jet yolculuğunu hipersonik hızlara çıkararak bu süreyi uzatabiliriz. sadece dört saat içinde indirmek içinplanlar.
Rusya doğumlu fizikçi ve seri girişimci Mihail KokorichDestinus’un kurduğu Mach 5 ve üzeri seyahat edebilen, hidrojenle çalışan bir uçak prototipi geliştirmek. Mach 5, ses hızının beş katı olan 6000 km/s’in üzerindedir. Bu hız sizi Frankfurt’tan Sidney’e dört saatten biraz fazla sürecek ve Sizi Londra’dan New York’a 90 dakikada götürebilir.
Bu hızlara ulaşmak için uçak, sürtünmenin önemli ölçüde daha düşük olduğu Dünya atmosferinin üst sınırlarında, 50 km’nin üzerindeki irtifalarda seyahat edecek. Hipersonik uçak, kalkış ve iniş için hidrojen yakıtlı turbojet motorları kullanacak, hipersonik hızlara ulaşmak için ise ayrı bir ramjet roket motoru kullanılacak. Girişim, Temelde yarı roket yarı uçak olan bu jetsadece ısı ve su buharı yayan net sıfır karbon olacağını iddia ediyor.
Kokorich, Destinus’un 7.500 km’ye kadar 25 yolcu taşıyabilen ilk uçağının bu on yılın sonunda hazır olacağını tahmin ediyor. Daha sonra uçaklar, 100 yolcuya kadar ve daha fazla oturma kapasitesine sahip olacak şekilde kademeli olarak büyüyecek.
Destinus son birkaç yıldır prototip uçağını test ediyor ve geçen yıl Münih yakınlarındaki bir havaalanında ikinci bir prototipi vardı. Eiger başarılı test uçuşlarını duyurdu.
27 milyon euro hibe aldı
Ayrıca şirket, geçtiğimiz günlerde İspanya Bilim Bakanlığı’ndan 27 milyon avro değerinde iki hibe aldı. İlk 12 milyon avroluk hibe, girişimin prototip uçağına ev sahipliği yapacak olan Madrid yakınlarındaki bir hidrojen motoru test tesisinin geliştirilmesine fon sağlanmasına yardımcı olacak. 15 milyon avroluk ikinci hibe, sıvı hidrojenle çalışan tahrik sistemlerine yönelik araştırmaları finanse edecek.
Destinus’un İş Geliştirme ve Ürünlerden Sorumlu Başkan Yardımcısı David Bonetti, “ Özellikle Destinus’un hidrojen uçuşunu ilerletmek için İspanya ve Avrupa’nın stratejik sınırlarıyla uyumlu olduğunun açık bir işareti olduğu için bu hibeleri almaktan çok memnunuz.” diyor.
Ancak hidrojenle çalışan uçakların şimdilik çok erken aşamalarda olduğunu ve başından beri sorunlarla boğuştuğunu belirtmekte fayda var. Sıvı hidrojen, jet yakıtından dört kat daha hafiftir, yani uçakta dört kat daha fazla depolama kapasitesi ve buna uygun boyutta yakıt depoları gerektirir.
Ayrıca şu anda jet yakıtından 20 kat daha değerli ve önümüzdeki on yılda fiyat açısından rekabetçi hale gelmesi pek olası değil. Ek olarak, uluslararası havalimanlarının yeni uçağı barındırmak için sıfırdan hidrojen altyapısı inşa etmesi gerekecek. Garantili getiriler olmadan bu yatırımların mümkün olmayacağı tahmin edilebilir.
Bu uçakları hipersonik yüzlere bindirdiğinizde işler daha da karmaşıklaşıyor. NASA en son 2004’te akıllara durgunluk veren bir şey yaptı. Mach 9.6’ya ulaşmayı başaran X-43 deneysel insansız hipersonik uçak. Test uçuşu gibi örneklerle daha önce hipersonik yüzler yapılmış olsa da, ticari olarak uygulanabilir hipersonik seyahat hala çok uzakta. Fizikçilerin çözmesi gereken pek çok detay var, özellikle de aşırı ısıya dayanabilen bir uçağın nasıl inşa edileceği.