Yaşam

Oteller Şehrinde “müzikal” bir yolculuk!..

Klasiklerin ardından İBB Şehir Tiyatroları, İstanbul Şiirle Buluşuyor temasıyla şiirimizin ustalarını seyirciyle buluşturmaya başladı. İlk şair Edip Cansever ve Oteller Kenti şiirleridir. İlk gösterimini Müze Gazhane Meydan Sahne’de yapan oyun, her ayın ikinci Pazar günü seyirciyle buluşmaya devam edecek.

İkinci Yeni ekolün bir diğer şairi Cemal Süreya “Yeşil ipek gömleğin yakası / Büyük zamana düşer. / Her şeyin fazlası zarardır, / Edip Cansever çok şiirden öldü” dizeleriyle anlatır Edip Cansever’in hayattayken yayınlanan son şiir kitabı Oteller Kenti, İBB Kent Tiyatroları İstanbul Şiirle Buluşuyor dizi etkinlikleri kapsamında sahneye getirildi. Hümay Güldağ, İkinci Yeni akımının önde gelen şairlerinden “Oteller Şairi” adlı üç şairin ortasında yer alan Cansever’in “Oteller Şehri” adlı şiirini düzenleyip yönetti. Yönetmen yardımcılığını Hüseyin Köroğlu’nun üstlendiği oyunda Aslı Şahin, Hümay Güldağ ve Hüseyin Köroğlu ile birlikte sahnede.

Hotel City’nin müzik tasarımı Hüseyin Tuncel, dekor tasarımı Cihan Aşar, kostüm tasarımı Ahsen Parıltı Yaman, efekt tasarımı Metin Küçükyılmaz, ışık tasarımı Uğur Yıldız, görsel tasarımı Yakup Altay ve koreografisi Arda Alpkıray tarafından yapılmıştır. ilgili.

Orçun Tekelioğlu ve solist Berfu Aydoğan, City of Hotels’in canlı müziğini birlikte piyanoda seslendirdi.

Bir kişi ve bir şehir bir “otel”e dönüşür

Oteller Şehri, Edip Cansever’in dramatik ve uzun şiirlerinin ortasında yer alır. Bu anlamda şiire ve sonradan İkinci Yeni adını alacak ekole yeni bir soluk getirmiştir. Şiirin anlam ve hayal dünyasında insanın “iç” ve “dış” çevresini bir arada betimlemeyi tercih eden şairin “çoksesli” şiirinde her nesne, yer ve kişi konuşur. Ancak bu çok seslilik, insanın yalnızlığını ve yabancılığını “gizleyen” bir perde hakkındadır. Cansever bu perdeyi kaldırır ve arka plandaki bu “sessizliği” seslendirir. Otellerin Şairi olarak anılmak, bir insanın, bir şehrin ve hatta dünyanın “otel”e dönüşme bağlamında kurduğu hayal dünyasıdır. Öyle ki “Neyi anlamam / Neden otel görevlisiyim / Yaşlıyım, renksizim, yalnızım” diyen şairin kendisi bir “otel”e dönüşüyor. Salah Birsel’in yorumu da bu denklemi doğruluyor: “ Edip’e göre dünya kocaman, uçsuz bucaksız, düzensiz bir otel.İnsanlar da öyle.Bir otel odasında kalplerini odaların nefesine göre ayarlamışlar.”

Yönetmen Hümay Güldağ da bir otelin lobisinde perdenin aralandığı anlatımda “zaman” katmanlarından sıyrılarak Cansever’in “diline” gönderme yapıyor. Orçun Tekelioğlu ve Berfu Aydoğan’ın sıra dışı müzikleriyle başlayan oyun, şairin caz müziğini sevdiği bilgisinden yola çıkarak oluşturduğu repertuarda, seyirciyi yavaş yavaş bir “otel”e götürüyor. Müzik, hikayeyi ilerleten, dinlendiren ve anlatan bir unsur olarak şiirin ortasında, anlatının her düzeyinde yer alır.

Yönetmen Hümay Güldağ, Oteller Şehri’ni şöyle anlatıyor: “Cansever’in hayatı ve insanları bir otel görüntüsünde resmettiği bu ırmak şiirinde belki de anılarıyla yaşayan Sara Hanım’ın iç dünyasında bulacaksınız kendinizi; Farklı, renkli sorular soracaksınız. Belki de kendinizi şairin ezgisinin akışına bırakırsınız” Bu akışta “otel”de kalmış insanların “çıkmaz”lığına tanık oluyoruz: “Çıkamadık / Çünkü hep buradaydık. dışarı / İçeri girmedik / Çünkü hep içerideydik / Hepimiz bir oteldik / Aynen öyle. otelde kaldık”
Bir zamanlar babasının Kapalıçarşı’daki dükkânında turistik halı ve kilim satan Edip Cansever, “oteller bölgesi”ne dönüşen Tarihi Yarımada’nın bugünkü durumunun farklı bir parantez içinde değerlendirilmesi gerekebileceğini öngördü.

Müzik, şiir ve tiyatro bir arada!

Sara Hanım (Hümay Güldağ), içinde yaşadığı “nesneler dünyası”, “insanlık dışı evren” içindeki yalnızlığından ve yabancılığından kaçıp anılara sığınırken, otel ve içindeki eşyalarla bir “dil” ve “kimlik” kurar. Bir dansçı (Aslı Şahin) bavuldan çıkıp zamanın geri kalanını eşyalardan alırken, zamansız bir saat işlemeye başlar. Bu evrende Metrdotel (Hüseyin Köroğlu), Sara Hanım’a en yakın kişidir.

Oteller Şehri, müziği, dansı ve oyunculuğuyla Edip Cansever’in şiiri Oteller Şehri’ne farklı bir sahneleme getiriyor. Genel Sanat Yönetmen Yardımcımız Emrah Özertem, oyunun galasında İstanbul Şiirle Buluşuyor etkinliklerinin devam edeceğini belirterek 121. Yıl vesilesiyle Ocak ayında Nazım Hikmet’in şiirleriyle İstanbullularla buluşacağının sözünü verdi. Nazım Hikmet’in doğum yıl dönümü.

Müze Gazhane tarafından her ayın 2. Pazar günü saat 18.00’de gerçekleştirilecek olan Oteller Şehri, Prof. Dr. Sevda Şener Sahnesi’nde seyircisiyle buluşmaya devam edecek.

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu